ieraksts 341

29 Un Dievs teica: “Redzi, es jums dodu visus stādus, kas briedina sēklu, kas ir uz visas zemes, un visus kokus, kuru augļi briedina sēklu, – tie ir jūsu ēdamais! 30 Un visiem zemes zvēriem un debesu putniem, un visiem, kas rāpo pa zemi, kam dzīvības elpa, lai ir par barību visādi zaļoksni stādi!” Un tā ir.

Bībele, 1. Mozus grāmata (Latvijas Bībeles Biedrība, 2012)

ieraksts 340

Cilvēks nav viendimensionāla būtne. Viņš vienmēr dzīvo un cieš vairākās dimensijās vienlaikus. Tāpēc arī kristīgā, t.i., mesiāniskā rīcība nevar realizēties viendimensionāli, bet tai jāizvēršas par kopsakarīgu procesu cilvēka dažādajās dimensijās. Šeit mēs nošķiram tādas dimensijas, kuras nav atvasināmas cita no citas. Tādējādi mesiāniskā rīcība šodien īstenojas:
1) cīņā par ekonomisku taisnīgumu, pretojoties cilvēka iespējai ekspluatēt cilvēku;
2) cīņā par cilvēktiesībām un brīvību, pretojoties cilvēka iespējai politiski apspiest cilvēku;
3) cīņā par cilvēku solidaritāti, iestājoties pret kultūras, rasistisku un dzimumu atsvešinātību starp cilvēkiem;
4) cīņā par ekoloģisku mieru ar dabu, pretojoties cilvēka iespējai postīt dabu ar industrializāciju;
5) cīņā par drošību, pretojoties apātijai personīgajā dzīvē.
Taču cilvēka dažādās dimensijas savā starpā ir cieši saistītas tādā nozīmē, ka nav iespējams ekonomiskais taisnīgums bez politiskās brīvības, un sociāli ekonomisko apstākļu uzlabošana bez kulturālās atsvešināšanās pārvarēšanas un personīgās atgriešanās no apātijas uz cerību.

Politiskajā dimensijā Dievs ir klātesošs kā cilvēka cieņa un brīvība. Kultūras dimensijā viņš viņš ir klātesošs solidaritātē; ekoloģijā klātesošs kā miers un mierā ar dabu; bet personiski mēs viņa klātesamību piedzīvojam drošībā.

Jirgens Moltmans, Politiskā teoloģija (1984)